Що таке АКПП?
АКПП – автоматична коробка перемикання передач.
Автомобілі з коробками автомат набули найширшого поширення у світі. Це пов’язано з тим, що спрощена система управління стала must have для новачків у водінні. Вона дала змогу повністю усунути можливість неправильного керування зчепленням.
Передусім АКПП – це зручність і простота для водія. Конструктивно АКПП складається з більш ніж 1000 деталей. Вона цілком може зламатися, якщо не дотримуватися правил експлуатації. Ресурс АКПП залежить не тільки від специфіки експлуатації, а й від марки виробника і конструктивних особливостей. Дотримуючись усіх правил і при своєчасному проходженні техобслуговування, ресурс може становити 300.000 км.
Коробка автомат: як користуватися
Більшість автоматичних коробок передач мають чотири режими роботи:
“P” (Паркування). Вмикається тільки тоді, коли автомобіль стоїть на місці, і “блокує” коробку передач, запобігаючи відкату автомобіля. За можливості бажано задіяти ручник, щоб “розвантажити” автомат.
“R” (Задній хід). Режим R діє як задня передача, необхідна для руху машини заднім ходом.
“N” (Нейтраль). Переведення АКПП у “нейтральний” режим, тобто без перемикання передачі. Його не слід обирати тільки на коротких зупинках замість перемикання на режим паркування, обов’язково за увімкненого ручного гальма.
“D” (Рух). Цей режим є основним передавальним числом коробки передач, яке обирається автоматично залежно від швидкості та динаміки їзди. На практиці під час водіння використовується тільки цей режим. Він також використовується під час зупинки на світлофорі або коротких зупинок, під час яких водій не покидає свого місця.
“R” (Задній хід). Ви не зрозумієте, як їздити на коробці автомат, якщо не будете знати, що вмикати цей режим можна тільки після повної зупинки автомобіля, щоб уникнути пошкодження елементів АКПП.
З чого складається АКПП
- корпус;
- гідротрансформатор;
- блок управління;
- обгінна і фрикційні муфти;
- гідроблок;
- масляний насос;
- стрічкове гальмо;
- планетарний механізм
Гідротрансформатор. Являє собою корпус з насосними, турбінними і реакторними колесами, муфтою блокування/вільного ходу, який заповнений робочою рідиною і виконує функцію передачі енергії обертання від двигуна до коробки передач.
Планетарний механізм. Редуктор, що відповідає за перемикання швидкісних режимів автомата шляхом зміни передавального числа на шестерінках.
Гідравлічна система. Складається з блоку елементів: масляної помпи, фільтра, гідророзподільника, штовхачів.
Блок управління. Керує роботою АКПП за рахунок інформації, отриманої від датчиків, систем АБС/ЄСП, педалей, регулюючи роботу фрикційних муфт і перенаправляючи потоки робочої рідини між ними.
Блок управління – “мозок” автоматичної коробки передач, поломка якого веде до переходу системи на аварійний режим роботи.
Види автоматичних коробок передач
За способом управління автоматичні коробки передач можна розділити на:
АКПП з гідротрансформатором.
Гідравлічний тип агрегату – це так званий “класичний автомат”, який активізується разом з двигуном і маслонасосом, використовуючи тиск рідини для зміни передавального числа. Виходячи з поточних параметрів руху та роботи двигуна, гідротрансформаторна коробка обирає оптимальну передачу повністю механічно або гідравлічно.
Гідроелектрична АКПП.
Являє собою гідравлічний агрегат, доповнений елементами електронного управління, що дає змогу збільшити кількість параметрів для муфти гідротрансформатора (блокування), системи зниження передачі (кік-даун) та інших механізмів, керованих через електромагнітні клапани, що входять до складу гідросистем трансмісії. Керувальні функції виконує електронна система (як правило, комп’ютер, спеціалізований або вбудований у головний комп’ютер двигуна), що відрізняє гідроелектричну коробку передач від гідравлічної. Тут за зміну параметрів тиску і роботи гідравліки редуктора відповідають не механо-гідравлічні регулятори, а контур на кшталт “датчики – комп’ютер – клапани регулювання тиску”.
Варіатор.
Головна відмінність варіатора від попередніх типів трансмісій – відсутність регульованих передавальних чисел (типова автоматична коробка передач має певну кількість передавальних чисел). У редукторі цього типу відбувається безперервна зміна передавального числа за допомогою гідравлічних методів або за допомогою трансмісій зі змінним передавальним числом, наприклад, із пасовою або ланцюговою передачею і шківами з варіаторним керуванням.
Роботизована.
Удосконалена АКПП зі швидким розгоном і високою швидкістю перемикання передач за умови наявності підрульових пелюсток в автомобілі. На відміну від варіаторної, ця коробка передач не забезпечує такої плавності ходу. Робота роботизованої АКПП може здійснюватися і в автоматичному, і в напівавтоматичному режимах.
Більшість автомобілістів віддають перевагу гідравлічній АКПП через простоту обслуговування, але гідроелектричні варіанти пропонують більш точне перемикання швидкостей і економію палива. Варіатори ще тільки набирають популярність, але поки що більшість автовласників ставляться до них з обережністю через особливі вимоги до експлуатації, наприклад, уникати пробуксовувань, руху на холостому ходу, а ще дорогого і складного ремонту в разі поломки.
АКПП: яку обрати?
Однозначної відповіді немає, тому наша порада – вибирайте коробку відповідно до машини.
Але пам’ятайте. Яка б АКПП не стояла у вашому авто, щоб продовжити термін її служби, важливо наступне:
проходьте вчасно ТО коробки автомат у сервісному центрі Auto Master;
використовуйте тільки якісні витратні матеріали та запчастини;
частіше міняйте масло в АКПП