Рихтування — процес відновлення деформованих металевих поверхонь кузова автомобіля. Усі пошкодження можна поділити на прямі та резонансні. Пряме пошкодження – область кузова, яка мала безпосередній контакт під час удару. Непрямі (резонансні) пошкодження – деформації кузова, які непомітні під час первинного огляду. Кузов сучасних автомобілів складається під час ДТП, тим самим поглинає енергію удару.
Методи рихтування
Рихтування методом розгладження
Можливо коли є доступ зсередини. Це найбільш трудомісткий процес — доведеться розібрати кузов у місці пошкодження. Далі на оброблюваній деталі відзначте область вм’ятини. Вистукуючи з внутрішньої сторони ваду, зі зворотного боку має бути присутня опорна поверхня, наприклад ковадло. У деяких випадках можна трохи розігріти метал, щоб він став більш гнучкий.
Рихтування авто на стапелі
Порушення геометрії кузова та сильні ушкодження внаслідок ДТП відновлюється на стапелі. Перекоси кузова виправляються відповідно до заводських креслень та схем.
Рихтування споттером
За допомогою контактного зварювання (споттера) усуваються складні дефекти. Цей метод використовується, коли немає доступу до пошкодженої ділянки зсередини.
Метод зворотного молотка. Припускає випрямлення ділянки металу за допомогою імпульсної напруги. Перед початком робіт місце із дефектом зачищається від фарби. Далі в апараті виставляють потрібні параметри роботи та здійснюється контактне зварювання.
Метод петльового витягування. За допомогою контактного зварювання на металі закріплюються спеціальні петлі з вухами. Потім інструмент, що витягує, здійснюється випрямлення металу до початкової форми.
Вакуумне рихтування кузова
Використовується для виправлення деформацій на рівних поверхнях. Присоски фіксуються до кузова за рахунок вакууму. Після чого, метал витягується зворотним молотком. Варто зауважити, що такий спосіб не усуває вм’ятину на 100%
Усадка розтягнутого металу
Завдання бляхаря – усунути ці розтягування та стискування таким чином, щоб їх не залишилося на колишньому місці та не з’явилося на новому. До цієї процедури потрібно підходити з розумом, вибирати потрібні інструменти та методики, виходячи з характеру деформації. Якщо просто стукнути киянкою чи молотком у центр опуклості вм’ятини, то метал неминуче покоробиться, тобто розтягнення чи стиск піде в іншому місці.
Слід враховувати, що після завершення рихтування може утворитися область розтягнутого металу, який стає ослабленим та нестабільним. У цих місцях з’являється випуклість або увігнутість поверхні деталі. Даний дефект називається «хлопун» (При натисканні на опуклість вона прогинається у зворотний бік). Щоб виправити такий дефект, недостатньо просто обстукати його молотком.
Видалення вм’ятин та невеликих дефектів
Невеликі пошкодження, вм’ятини видаляються безслідно методом PDR. Основною перевагою даного методу є ідеальне відновлення геометрії поверхні. Якщо ЛКП не пошкоджено, то й фарбування не знадобиться.
Локальне рихтування без фарбування
Якщо метал не розтягнутий, а на вм’ятині немає заломів, виправити деталь можна без зміни лакофарбового покриття. Як рихтувати автомобіль у такий спосіб, знають працівники професійного автосервісу. Фарба та лак – еластичні матеріали, тому якщо у місці пошкодження не було шпаклівки, його можна виправити швидко. Делікатне вирівнювання потребує знань та досвіду.
За виконання такої роботи майстру доводиться діяти майже наосліп. Візуально контролювати процес у важкодоступних місцях не можна, доводиться покладатися лише на руки. Тому не обійтися без гарного просторового мислення, інакше не вдасться досягти результату. Прості вм’ятини з відкритим доступом вирівнюють за кілька хвилин підручним інструментом.
Говорячи про те, що таке рихтування кузова, потрібно враховувати, що в деяких випадках воно не допомагає. Наприклад, якщо ребра жорсткості дверцят багажника сильно деформовані з серйозними пошкодженнями, краще замінити деталь. Складники з алюмінію погано піддаються такій обробці, тому проводити її їм немає сенсу. Але здебільшого процедура необхідна для усунення небезпечного крену.