Механічна коробка передач (МКПП)

Механічна коробка передач – це важливий компонент автомобіля, який відповідає за передачу потужності від двигуна до коліс. Вона складається зі зчеплення, системи передач і підшипників. Механічна коробка передач дає змогу вибрати оптимальну швидкість і забезпечує плавну передачу потужності на колеса.

Коробка передач механіка: конструкція

Конструкція МКПП відрізняється не тільки різною кількістю валів. Адже для роботи кожної такої осі в конструкції необхідно передбачити посадкове місце і допоміжні елементи. 

 

Щоб зрозуміти, як працює механічна коробка передач, розглянемо, з яких елементів вона складається:

 

  • вали;

  • шестерні, з’єднані з валами;

  • муфти синхронізаторів;

  • пристрій перемикання ступенів;

  • проміжний вал (у механічній коробці передач із трьома валами);

  • картер корпусу;

  • диференціал.

Особливості експлуатації

Розглядати детально всі елементи немає сенсу, оскільки в разі їхньої поломки їх не ремонтують, а просто замінюють на нові. Принцип роботи механічної коробки передач можна описати так: через зчеплення МКПП передається крутильний момент від коленвала на первинний вал з подальшим перетворенням і передачею на колісну вісь. Перетворення виконується завдяки парам шестерень, які змінюють крутний момент, взаємодіючи одна з одною.

Різновиди механічних коробок передач

Передачі в МКПП перемикаються ступінчасто, а тому механічні коробки розрізняють насамперед за кількістю ступенів (передач). Якщо говорити спрощено, то кожному ступеню відповідає своя пара шестерень, яка забезпечує певне передавальне відношення.

 

Поширені колись 4-ступінчасті КПП нині майже не застосовуються, оскільки вони неефективні для швидкостей понад 120 км/год. Тепер стандартом є 5 ступенів, рідше 6. Бувають коробки, в яких більше шести ступенів, але необхідність постійно маніпулювати рукояткою перемикання передач у міському режимі старт-стоп мало кому сподобається, тому в легковому автотранспорті такі варіанти використовують рідко.


За конструктивними особливостями можна виділити два основних типи механічних КПП – двохвальні, які встановлюють на передньопривідних машинах, і трьохвальні, які використовуються в основному із заднім приводом.

Переваги та недоліки МКПП порівняно з автоматичною коробкою передач

Механіка має низку переваг, завдяки яким власники машин з МКПП не поспішають переходити на авто, що комплектуються коробкою-автомат.

Що ж можна віднести до переваг механіки?

  • Звісно, важливим, а часто й вирішальним фактором, є ціна автомобіля. Зазвичай механічні коробки обходяться автовиробникові дешевше, ніж автомати, а тому одна і та сама модель з механічною трансмісією коштує менше, ніж комплектація з АКПП.

  • Якщо говорити про споживання палива, то МКПП помітно економніша і дозволяє витрачати менше коштів на пальне. У цьому можна переконатися, порівнюючи експлуатаційні характеристики будь-якої моделі в різній комплектації. Ймовірно, саме з цієї причини більшість європейців, які, як відомо, дуже добре вміють рахувати гроші, вважають за краще купувати машини з механічною КПП.

  • Механічні коробки конструктивно не такі складні, як автоматичні, а тому простіші та дешевші в ремонті. Втім, деякі сучасні МКПП за складністю будови і вартістю обслуговування цілком можна порівняти з коробками-автоматами.

  • Механіка вважається більш надійною і довговічною, ніж автомат. Ймовірно, це пояснюється тим, що еволюція механічних коробок відбувається відносно повільно, технології та конструктивні рішення в них зазвичай обкатані і перевірені часом. А в автоматах деякі нові технічні рішення виявляються не надто вдалими і знижують надійність цього вузла.

  • Якщо у вас сів акумулятор, машину з МКПП можна завести зі штовхача, увімкнувши 2-гу або 3-ю передачу. Для машини з коробкою-автоматом у такій ситуації доведеться викликати евакуатор.

  • Механіка без особливих проблем витримує режим буксирування. А ось АКПП при цьому може перегрітися і вийти з ладу, тому машини з автоматичною трансмісією можна буксирувати тільки на швидкості не вище 30 км/год і на обмежену відстань (до 30 км), після чого необхідно дати коробці охолонути. Деякі коробки-автомати взагалі виключають режим буксирування.

  • МКПП дає змогу краще впоратися з деякими екстремальними дорожніми ситуаціями на льоду, бруду тощо.

Головні недоліки механіки такі:

    • Керування машиною з МКПП менш комфортне, ніж їзда на автоматі. Це, безсумнівно, головна причина, через яку люди обирають автомобілі з автоматичною КПП.

    • Необхідність постійно пересувати важіль перемикання передач може бути доволі виснажливою, особливо в заторах або за великої кількості світлофорів на шляху прямування

    • Механічна коробка передач передбачає наявність зчеплення, яке не відрізняється довговічністю і потребує періодичного ремонту. На відміну від колишніх років, у сучасних автомобілях заміна зчеплення – доволі трудомістка процедура, яка часто потребує демонтажу коробки. Для коробок-автоматів зчеплення взагалі не потрібне.

Про діагностику та ремонт

Деякі непрямі ознаки підкажуть власнику авто, що з коробкою, можливо, щось не так.

Шум або вібрації. Насамперед перевірте кріплення коробки – можливо, просто потрібно підтягнути болти. Нестача або погана якість мастила також змусить коробку шуміти, тож перевірте рівень мастила в КПП і за потреби долийте або замініть його з промиванням.

 

Підтікання масла. Вони зазвичай усуваються заміною сальників і ущільнень. Рідше трапляється пошкодження картера або неправильний монтаж коробки і пов’язаних з нею вузлів.


Перемикання передач ускладнене. Для початку перевірте приводний механізм перемикання, який часто називають кулісою КПП. У ньому можуть бути пошкодження або просто потрібне регулювання і підтяжка кріплень.

Важке перемикання передач. Таке можливе в разі неповного вимкнення зчеплення, тому для початку перевірте його роботу. Якщо зі зчепленням усе гаразд, то, ймовірно, проблема в зношених синхронізаторах, які потребують заміни.

 

Скидання ввімкненої передачі. Винуватців може бути кілька – вилка ввімкнення передачі, фіксатор, муфта синхронізатора або блокувальне кільце. У будь-якому разі без ремонту не обійтися.


Постійний гул, вереск або хрускіт. Причиною можуть бути розбиті підшипники, стерті або зламані зуби шестерень. Тут також потрібен ремонт.

Ентузіасти, які мають достатній досвід, інструменти та умови для роботи, можуть спробувати відремонтувати коробку передач самостійно. Але більшість автомобілістів швидше довірить цю непросту справу фахівцям автосервісу Auto Master.