Усунення пошкоджень кузова — досить запитувана послуга у спеціалізованих майстернях, проте чи можна відрихтувати свій автомобіль самостійно в домашньому гаражі? Авжеж, можна, якщо ви маєте належний досвід та навички в цій справі, а також є відповідний інструмент та обладнання.
При цьому є деякі аспекти, що потребують особливої уваги. Наприклад, слід враховувати характер пошкоджень і тип деформованого елемента кузова. Для виробництва певних елементів використовуються різні матеріали, отже в окремих випадках можливим є кузовний ремонт, а в інших ситуаціях допоможе лише заміна на нову запчастину.
Рихтування кузова автомобіля: способи й методи
Які бувають методики рихтування? Яких заходів слід ужити при підготовці до кузовних робіт? Чи всі роботи можна виконати в домашніх умовах?
Насправді набір необхідних інструментів для рихтування є досить широким, адже самих способів кузовного ремонту є вдосталь. Серед них, наприклад:
- видалення вм’ятин магнітом;
- видалення вм’ятин вакуумними присисальцями (вакуумне рихтування);
- видалення вм’ятин феном;
- видалення вм’ятин термоклеєм;
- Видалення вм’ятин за допомогою важелів та гаків і таке інше.
Зазвичай ремонту не підлягають та повність замінюються профільовані елементи з високоміцної сталі та сплавів легких металів (наприклад, алюмінію), а також усі елементи, основною функцією яких є поглинання енергії удару.
Дуже серйозною помилкою, якої припускаються при ремонті листкових елементів з високоміцного металу, є їх обробляння нагріванням. Унаслідок інтенсивного нагрівання такий листковий метал незворотно втрачає властивості, отримані в процесі виробництва, і тим самим змінює на гірше очікувані міцнісні параметри елемента.
Основні цілі
Кузовний ремонт елемента переслідує дві основні цілі:
- відновлення початкового зовнішнього вигляду;
- відновлення початкових механічних властивостей.
Зазвичай простіше виконати першу умову, тобто відновити початковий вигляд елемента кузовного обладнання. Виконати другу умову навіть у кузовному цеху значно складніше, аніж першу, а повністю зберегти вихідні механічні властивості елемента зі зрозумілих причин неможливо.
Основні технології
Технології, спрямовані на видалення вм’ятин на кузові автомобіля можна умовно поділити на два види:
- виштовхування зсередини;
- витягування ззовні.
В першому випадку необхідно демонтувати елементи автомобіля, що ускладнюють доступ до пошкодженої ділянки. У випадку дверей — це оббивка, скло та склопідіймальний механізм. Це трудомісткий захід, що несе в собі ризик пошкодження елементів кріплення та самої обшивки.
Більшість використовуваних у теперішній час інструментів для обробки листового металу являють собою електричні пристрої, що зазвичай керуються мікропроцесором, і робота з ними здебільшого передбачає нагрівання кріпильного елемента, який слугує опорою для витягування вм’ятини.
Вилучення здійснюється за допомогою різноманітних пристроїв, наприклад, інерційного молота, важеля чи пневматичних лебідок. Найпопулярніший метод усунення вм’ятин в закритих профілях — використання так званих кузовних споттерів.
Вони дають змогу виконувати ремонт кузовних панелей, максимально зберігаючи механічні властивості елементів. Вони наносять незначні зовнішні пошкодження, а низький оптимальний підбір робочих параметрів запобігає перегріванню листового металу.