Паливний насос високого тиску (ПНВТ)
Призначення цього вузла – подавати паливо під великим тиском у форсунки (або паливну рампу, потім у форсунки), звідки воно потім впорскуватиметься в циліндри. Тому в разі виникнення несправностей із ПНВТ власнику загрожують серйозні проблеми зі стабільною роботою мотора або той просто відмовиться заводитися.
Принцип роботи ПНВТ
Цей вузол працює через муфту випередження, щоб на момент впорскування в системі був необхідний тиск для відкриття форсунок. Для кращого розуміння, що таке ПНВТ на дизелі, розглянемо його компоненти.
Він складається з таких деталей:
корпус пристрою;
муфта випередження;
кулачковий вал;
всережимний регулятор;
насос підкачки;
плунжери з гільзами;
нагнітальні клапани;
штовхачі;
поворотні пружини.
Принцип роботи ПНВТ полягає в тому, що штовхач змушує рухатися плунжер. Він піднімається і перекриває впускний канал, за рахунок чого витісняється паливо через нагнітальний клапан на форсунки. Надлишки горючої рідини йдуть через спеціальні канали в конструкції плунжера. Коли поворотна пружина опускає його у вихідне положення, відкривається впускний канал і процес знову повторюється.
Основна особливість пристрою полягає в наявності окремої плунжерної пари на кожен циліндр. Всі вони розміщуються в єдиному корпусі ПНВТ, а подача палива забезпечується спеціальними каналами.
Функціонує агрегат таким чином:
- Рух плунжера забезпечується обертанням кулачкового вала, що має привід безпосередньо від колінвалу двигуна.
- Під впливом штовхача плунжер починає пересуватися по втулці, при досягненні заданого тиску відкривається випускний клапан і паливо надходить у робочий циліндр двигуна.
- Регулювання моменту подачі і необхідного об'єму пального може здійснюватися механічним способом або за допомогою систем електронного управління.
Ознаки несправності ПНВТ
Перші ознаки, які сигналізують про несправність:
- чути сторонні звуки від насоса;
- збільшилася витрата палива;
- двигун запускається насилу, глухне під час руху;
- у паливному фільтрі з’явилася дрібна стружка;
- підвищилася димність вихлопу;
- спостерігаються течі з паливного насоса.
Якщо ви помітили навіть один із цих симптомів у свого авто – обов’язково запишіться на діагностику в спеціалізований центр, наприклад, на СТО Auto Master. Нехтування цими симптомами може призвести до повної зупинки двигуна і тривалих робіт з відновлення насоса або його заміни.
Вихід з ладу плунжера
Головний елемент, який створює тиск – плунжер. Це деталь у формі циліндра, виготовлена з міцного сплаву. Плунжер прецизійний, тобто його розміри вкрай точні. Щоб ПНВТ працював без поломок, плунжер необхідно змащувати. Як мастило використовується дизельне паливо, без нього деталь деформуватиметься. Якщо в системі виявилася велика кількість повітря, то плунжер почне стиратися через високу температуру тертя. Оскільки під час нагрівання властивості металу необоротно змінюються, то деталь необхідно буде замінити. Зміна форми також впливає на властивості плунжера, це негативно позначиться на роботі ПНВТ.
На тривалість і ефективність роботи паливного насоса впливає якість палива. Якщо в ньому міститься велика кількість парафінів, смол, то воно погіршує змащувальні функції. Частинки палива осідають на рухомих елементах ПНВТ, що може призвести до поломки і подальшого ремонту, який дорого обійдеться власнику авто. Щоб запобігти поломкам насоса, заправляйтеся тільки якісним паливом.
Як перевірити ПНВТ і налаштувати його
При появі проблем з насосом високого тиску не рекомендується його діагностика в домашніх умовах. В СТО є спеціальний стенд, який дасть точну оцінку стану пристрою. Виконуючи діагностику в домашніх умовах, не маючи досвіду, можлива навіть така ситуація, коли власник авто переплутав трубки на ПНВТ під час зворотного складання. Через це насос працювати не буде. Також встановлення пристрою за мітками потребує навичок і знань. Якщо ви вирішили робити все самостійно, розглянемо, як перевірити ПНВТ і налаштувати подачу палива.
Перевірка перепускного клапана ПНВТ
Цей пристрій працює некоректно, коли тиск палива не відповідає заводським параметрам. Тому перевірка працездатності полягає у вимірюванні натиску рідини. Для тих, хто не знає, як перевірити перепускний клапан ПНВТ, одразу уточнимо, що потрібен спеціальний тестер або щонайменше манометр, який має широкий діапазон вимірювань. Для вимірювання тиску, необхідно тестер або манометр під’єднати замість паливної трубки і завести двигун. Якщо результат вимірювань менше 300 кг/см3, значить перепускний клапан зношений і потребує заміни. Знаючи, як перевірити зворотний клапан ПНВТ, не варто вважати, що такий спосіб має високу точність. Тому не слід економити на послугах станції технічного обслуговування.
Як перевірити електромагнітний клапан ПНВТ
Цей вузол необхідний у конструкції насоса для відсікання потоку палива, коли мотор глушать. Оскільки працює цей клапан від бортової мережі, перевіряти його працездатність необхідно тестером напруги. Для тих, хто не знає, як перевірити електромагнітний клапан ПНВТ, уточнимо, що наявність напруги необхідно шукати на ввідних клемах пристрою. Якщо вона присутня, а клапан не працює, отже, він вийшов з ладу.
Самостійне регулювання не є точним, а тому рекомендується звернутися в СТО Auto Master, де є діагностичне обладнання та фахівці, здатні виконати ремонт якісно і швидко. Тут знають секрети регулювання подачі палива, де шукати неполадки і як виставити ПНВТ без міток, у разі заміни насоса.