ГРМ: що це таке, і його роль у роботі двигуна
ГРМ – це механізм, який відповідає за регулювання своєчасного випуску відпрацьованих газів і впорскування паливоповітряної суміші в двигунах внутрішнього згоряння. Привід ГРМ у машині – це ремінь або ланцюг.
Ремінь приводу – гумовий зубчастий виріб, який синхронізує обертання колінвала і розподільчого вала двигуна. Робота ременя влаштована за тим самим принципом, що й обертання шестерні велосипеда. Крім того, привід ГРМ, завдяки своїм насічкам, підтримує потрібні показники налаштувань системи. Ще одна функція ременя – управління водяним насосом, а іноді й помпою.
Конструкція ременя ГРМ
Ремінь ГРМ – це кільце з технічної гуми. Іноді до складу цього елемента входять нитки з полімерів. Завдяки гумі виріб працює з мінімальним рівнем шуму.
Найбільш поширеними є такі види ременів:
зубчасті;
поліклинові;
клинові.
У більшості ДВЗ застосовуються зубчасті ремені – більш складні з точки зору конструкції та ефективні при налаштуванні фаз ГРМ. На внутрішній поверхні такого ременя передбачено насічки, завдяки яким забезпечується зчеплення зі шківами колінвалу і розподільного валу. Важливим параметром ременя є внутрішній діаметр кільця і його ширина. Під час купівлі оригінального виробу важливо враховувати ці характеристики.
Коли треба робити заміну ременя ГРМ
Коли міняти ремінь ГРМ? На знос цього елемента впливає безліч чинників:
термін експлуатації автомобіля;
поломки двигуна;
занадто сильна або, навпаки, слабка натяжка ременя;
протікання мастильного матеріалу;
неправильний монтаж і обслуговування;
різка манера їзди.
Ресурс будь-яких комплектуючих і витратних матеріалів закладений виробником спочатку, тільки не кожен виробник це відображає. У випадку з приводним ременем газорозподільного механізму, його ресурс залежить від якості матеріалу, з якого виготовлено розхідник, а ремінь ГРМ – це витратний матеріал. І якщо виробник не вказує, через який час слід його замінити, така інформація має відображатися в технічній документації на транспортний засіб.
У середньому, рекомендований для заміни ременя ГРМ пробіг автомобіля не повинен перевищувати позначки в 90 – 100 тис. км, зокрема це стосується, і старих старих, і багатьох нових іномарок.
На сучасних машинах, особливо японського і німецького виробництва, термін заміни може бути зрушений до 120-150 тис. км, але при цьому рекомендується регулярно перевіряти стан пасового приводу і за видимих ознак критичного зносу, не чекати обриву, а міняти негайно.
Важливі ознаки, які свідчать про те, що настав час замінити ремінь:
вік виробу не менше 7-8 років;
поява диму у вихлопній трубі;
неполадки в системі запалювання;
підтікання мастила з-під кожуха;
незвичайні звуки (клацання або ін.);
стартер крутиться, а двигун не запускається;
видимі тріщини та інші “симптоми” зносу.
Що буде якщо порветься ремінь ГРМ
- мотор затихне. Під час наступної спроби завести авто, стартер буде обертатись, звичний металевий стукіт буде чути, проте компресії в циліндрах не буде;
- клапани зігнутися. Це може статися через те, що робота розподільного і колінчастого валів стане асинхронною. Як результат – виникнення необхідності в знятті головки блока циліндрів та її ремонту;
- поршні будуть зруйновані. Якщо поршень вдариться об клапан, то на ньому можуть з’явитися тріщини. У такому разі обійтися без капітального ремонту двигуна не вийде. Якщо ситуація буде критичною, то взагалі знадобиться заміна блоку циліндрів.
Більш уважними слід бути до дизельних агрегатів – вони більш чутливі до поломок і в них можуть зламатися ще й розподільний вал, шатуни тощо.
Як зберегти хороший стан ременя ГРМ
Якщо стався розрив ременя ГРМ, то капремонту двигуна вже не уникнути. Якщо порівняти витрати на заміну ременя ГРМ, навіть у комплекті з роликами і водяним насосом, то це в десяток разів дешевше, ніж капітальний ремонт двигуна. Попередити таку ситуацію досить легко.
- Не ігноруйте інтервали заміни автовиробників. Навіть якщо вам і вашому механіку здається, що ремінь “ще побігає”, його все ж краще замінити.
- Проводьте огляд ременя ГРМ під час кожного ТО. Так ви або ваш механік зможете виявити проблему заздалегідь (наприклад тріщини)
- Якщо ви експлуатуєте машину інтенсивніше, ніж зазвичай (відпрацьовуєте в таксі, багато їздите у відрядження на особистому авто тощо), то замінюйте ремінь частіше. Інтенсивна експлуатація призводить до перегріву, а це руйнує структуру.
- Звертайте увагу на роботу двигуна і ременя. Сторонні звуки або помітне биття можуть свідчити про проблеми з ГРМ.
- Замінюйте ремінь ГРМ разом із роликами та натягувачами. Більшість виробників запчастин продають усі необхідні запчастини в одному зручному комплекті. Існують також комплекти ГРМ з водяними насосами – їх можна придбати, якщо інтервал заміни ГРМ збігається із заміною насоса. Або автовиробник рекомендує замінювати все разом.