Що таке ремінь ГРМ?

ГРМ: що це таке, і його роль у роботі двигуна

 

ГРМ – це механізм, який відповідає за регулювання своєчасного випуску відпрацьованих газів і впорскування паливоповітряної суміші в двигунах внутрішнього згоряння. Привід ГРМ у машині – це ремінь або ланцюг.

 

Ремінь приводу – гумовий зубчастий виріб, який синхронізує обертання колінвала і розподільчого вала двигуна. Робота ременя влаштована за тим самим принципом, що й обертання шестерні велосипеда.   Крім того, привід ГРМ, завдяки своїм насічкам, підтримує потрібні показники налаштувань системи. Ще одна функція ременя – управління водяним насосом, а іноді й помпою.

Конструкція ременя ГРМ

Ремінь ГРМ – це кільце з технічної гуми. Іноді до складу цього елемента входять нитки з полімерів. Завдяки гумі виріб працює з мінімальним рівнем шуму. 

 

Найбільш поширеними є такі види ременів:

  • зубчасті;

  • поліклинові;

  • клинові.

 

У більшості ДВЗ застосовуються зубчасті ремені – більш складні з точки зору конструкції та ефективні при налаштуванні фаз ГРМ. На внутрішній поверхні такого ременя передбачено насічки, завдяки яким забезпечується зчеплення зі шківами колінвалу і розподільного валу. Важливим параметром ременя є внутрішній діаметр кільця і його ширина. Під час купівлі оригінального виробу важливо враховувати ці характеристики.

Коли треба робити заміну ременя ГРМ

Коли міняти ремінь ГРМ? На знос цього елемента впливає безліч чинників:

  • термін експлуатації автомобіля;

  • поломки двигуна;

  • занадто сильна або, навпаки, слабка натяжка ременя;

  • протікання мастильного матеріалу;

  • неправильний монтаж і обслуговування;

  • різка манера їзди.

 

Ресурс будь-яких комплектуючих і витратних матеріалів закладений виробником спочатку, тільки не кожен виробник це відображає. У випадку з приводним ременем газорозподільного механізму, його ресурс залежить від якості матеріалу, з якого виготовлено розхідник, а ремінь ГРМ – це витратний матеріал. І якщо виробник не вказує, через який час слід його замінити, така інформація має відображатися в технічній документації на транспортний засіб.

 

У середньому, рекомендований для заміни ременя ГРМ пробіг автомобіля не повинен перевищувати позначки в 90 – 100 тис. км, зокрема це стосується, і старих старих, і багатьох нових іномарок.

На сучасних машинах, особливо японського і німецького виробництва, термін заміни може бути зрушений до 120-150 тис. км, але при цьому рекомендується регулярно перевіряти стан пасового приводу і за видимих ознак критичного зносу, не чекати обриву, а міняти негайно.

 

Важливі ознаки, які свідчать про те, що настав час замінити ремінь:

    • вік виробу не менше 7-8 років;

    • поява диму у вихлопній трубі;

    • неполадки в системі запалювання;

    • підтікання мастила з-під кожуха;

    • незвичайні звуки (клацання або ін.);

    • стартер крутиться, а двигун не запускається;

    • видимі тріщини та інші “симптоми” зносу.

Що буде якщо порветься ремінь ГРМ

  • мотор затихне. Під час наступної спроби завести авто, стартер буде обертатись, звичний металевий стукіт буде чути, проте компресії в циліндрах не буде;
  • клапани зігнутися. Це може статися через те, що робота розподільного і колінчастого валів стане асинхронною. Як результат – виникнення необхідності в знятті головки блока циліндрів та її ремонту;
  • поршні будуть зруйновані. Якщо поршень вдариться об клапан, то на ньому можуть з’явитися тріщини. У такому разі обійтися без капітального ремонту двигуна не вийде. Якщо ситуація буде критичною, то взагалі знадобиться заміна блоку циліндрів.

Більш уважними слід бути до дизельних агрегатів – вони більш чутливі до поломок і в них можуть зламатися ще й розподільний вал, шатуни тощо.

 

Як зберегти хороший стан ременя ГРМ

Якщо стався розрив ременя ГРМ, то капремонту двигуна вже не уникнути. Якщо порівняти витрати на заміну ременя ГРМ, навіть у комплекті з роликами і водяним насосом, то це в десяток разів дешевше, ніж капітальний ремонт двигуна. Попередити таку ситуацію досить легко.

  • Не ігноруйте інтервали заміни автовиробників. Навіть якщо вам і вашому механіку здається, що ремінь “ще побігає”, його все ж краще замінити.
  • Проводьте огляд ременя ГРМ під час кожного ТО. Так ви або ваш механік зможете виявити проблему заздалегідь (наприклад тріщини)
  • Якщо ви експлуатуєте машину інтенсивніше, ніж зазвичай (відпрацьовуєте в таксі, багато їздите у відрядження на особистому авто тощо), то замінюйте ремінь частіше. Інтенсивна експлуатація призводить до перегріву, а це руйнує структуру.
  • Звертайте увагу на роботу двигуна і ременя. Сторонні звуки або помітне биття можуть свідчити про проблеми з ГРМ.
  • Замінюйте ремінь ГРМ разом із роликами та натягувачами. Більшість виробників запчастин продають усі необхідні запчастини в одному зручному комплекті. Існують також комплекти ГРМ з водяними насосами – їх можна придбати, якщо інтервал заміни ГРМ збігається із заміною насоса. Або автовиробник рекомендує замінювати все разом.
viber telegram