Багато хто досі переконаний, що чим сильніше затягнутий болт, тим краще. Може, десь цей постулат і працює, але тільки не в справі кріплення коліс. Чи всі автомобілісти знають, як правильно затягувати колісні болти (гайки)?
Будь-яке різьбове з’єднання розраховане на певний момент затягування – саме тому болт робиться тієї чи іншої довжини і товщини, і саме тому вибирається той чи інший крок різьблення. Тобто зусилля, з яким автомеханік тисне на гайковий ключ, не може бути “на око”. Хоча б тому, що в різних вузлах зусилля може відрізнятися в рази.
Момент затягування колісних болтів
Під час встановлення коліс важливий не тільки порядок затягування болтів (гайок), а й зусилля затягування кожного з них.
Залежно від характеристик автомобільних коліс, різні болти вимагають відповідної сили затягування. Правильний порядок затягування визначає рівність посадки колеса – одним словом, у цьому разі колесо встане на маточину максимально рівно, без перекосів і максимально щільно прилягатиме до гальмівного диска/барабана. Крім технологічних моментів, невірно затягнуте колесо, в процесі руху, може довільно бути “відпущене” через навантаження дорожнього полотна і скоєні маневри, і зійти з посадкового місця маточини (барабана).
Чи потрібно змащувати колісні болти?
Автомобілісти змащують різьблення з однієї-єдиної причини: вони впевнені, що якщо різьблення не буде змащене, то воно почне кородувати, через що подальше зняття коліс буде сильно ускладнене.
Однак усі сучасні колісні болти і гайки від самого початку мають антикорозійне покриття, що має приблизно ті самі властивості, що й мастило. Кородувати і прикипати вони не повинні.
Не варто забувати і про те, що за рік кожне колесо знімається з автомобіля щонайменше двічі – під час сезонної зміни шин, – через що жодної можливості прикипіти у різьблення просто немає. Термін для цього занадто малий, навіть за умови, що машина експлуатується у вкрай несприятливому кліматі.
Як правило, автолюбителі не просто не звертають уваги на рекомендацію не змащувати різьблення кріплення коліс, а й застосовують для сумнівної процедури настільки ж сумнівні мастильні матеріали – літол і графітове мастило. Ці мастила легко вимиваються і не тримають високу температуру. У результаті відкрутити колеса стає ще важче: затягування відбувається за наявності мастила, а відкручування – практично вже без нього.
Ось чому автовиробники настійно рекомендують тримати різьблення колісних кріплень сухим і чистим і не змащувати його жодними лубрикантами. Щоб різьблення не псувалося, ми настійно рекомендуємо використовувати для затягування коліс динамометричний ключ і дотримуватися рекомендованого моменту затягування. Це гарантовано позбавить вас усіх проблем, пов’язаних із прикипанням різьблення.
Як підібрати колісні болти
Довжина колісних болтів
Для отримання оптимального значення слід розмістити кріплення в посадкове місце. Довжина виступаючої частини не повинна перевищувати 15-17 мм. У цьому випадку болт буде проходити через гальмівний диск, а також будуть використані всі витки різьбового з’єднання.
Знаючи, як підібрати довжину колісних болтів, ви зможете легко купити найбільш підходящі кріпильні елементи. Пам’ятайте, що зі зворотного боку маточини кріплення може виходити не більше ніж на 2 мм.
Профіль притискної частини
Це найважливіша характеристика, оскільки профілі між собою не взаємозамінні. Підбирати їх потрібно, орієнтуючись на колодязь у диску автомобіля. Існує три різновиди профілів – конусний, сферичний, плоский.
Якщо притискна частина не відповідає профілю колодязя, виникнуть проблеми з його центруванням на маточині. Неправильно підібрані деталі можуть деформувати посадочне місце: сила притиску буде значно меншою, що спричинить відкручування кріпильних елементів.
Корисні поради від спеціалістів СТО Auto Master
Як запобігти застряганню болтів і гайок?
Використовуючи правильно налаштований динамометричний ключ, ви зможете уникнути таких ситуацій, коли болти просто неможливо зрушити з місця. І справа стосується як встановлення, так і демонтажу коліс. Затягніть гайки і болти відповідно до їхніх конкретних характеристик і технічних вимог виробника, щоб вони не були втрачені або пошкоджені ненавмисно.